سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین ذخیره، دانشی است که بدان عمل شود و احسانی است که بدان منّت ننهند . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 102 مرداد 24 , ساعت 7:9 عصر

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر اهمیت کار رسانه‌ای در راهپیمایی اربعین تصریح کرد: این ظرفیت بزرگی که مقام معظم رهبری از آن یاد می‌کنند امروز در دست جهان اسلام و شیعیان است و قطعا ارزش روایت در این زمینه از همه چیز مهمتر است و اساسا برای اینکه پدیده‌ای بماند باید روایت شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از پوستر و تارنمای دومین سوگواره بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام با عنوان «روایت اربعین» امروز 24 مرداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار سوگواری روایت اربعین در این دانشگاه شکل گرفت و بیش از صد اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و آثار فاخری در این زمینه تولید شد.

وی افزود: معتقدم مهمترین بعد عاشورا بعد رسانه‌ای آن است و عاملی که در طول تاریخ، عاشورا را حفظ کرده است همین بعد رسانه‌ای آن است. عاشورا مملو از پیام است، از قیام، از خطبه‌ها، از مبارزه و حماسه، از ظلم‌ستیزی گرفته تا پیام‌هایی که در مسیر عاشورا از امام حسین(ع) و شهدای کربلا و اسرای عاشورا سراغ داریم. اگر به این مسئله توجه کنیم می‌بینیم آنچه عاشورا را حفظ کرده بعد رسانه‌ای آن است که پیام عاشورا را حفظ کرده و آن را به بزرگترین همایش جهانی بدل کرده است که مملو از اخلاق و معنویت است.

خدیوی تصریح کرد: دو چیز در این مسیر خیلی خودش را نشان می‌دهد؛ یکی معنویت و دوم خدمت به انسان‌ها و کرامت آنها. این دو عامل موجب شده است که راهپیمایی اربعین را پیش‌نمایشی از حکومت مهدوی امام عصر(عج) بدانیم. این ظرفیت بزرگی که مقام معظم رهبری از آن یاد می‌کنند امروز در دست جهان اسلام و شیعیان است و قطعا ارزش روایت در این زمینه از همه چیز مهمتر است. اساسا برای اینکه پدیده‌ای بماند باید روایت شود. اگر این روایت در قالب هنر قرار بگیرد در طول تاریخ ماندگارتر هم می‌شود چنانکه ما می‌بینیم بازنمایی وقایع عاشورا یا در قالب شعرخوانی است یا تعزیه است یا آیین‌های خاص است.

وی ادامه داد: کاری که ما می‌توانیم در آن شریک باشیم کار رسانه‌ای است. در راهپیمایی اربعین افراد موکب‌های خدمترسانی بر پا می‌کنند ما هم گفتیم در طریق مجازی یک موکب رسانه‌ای برای ثبت این روایت‌ها داشته باشیم. به تعداد همه انسان‌هایی که در این مسیر قرار می‌گیرند و این راه را می‌روند نیاز به راوی داریم، چون در درون همه این افراد تحولات اتفاق می‌افتد ولی دوربین‌های عادی نمی‌توانند آن را ثبت کنند. اگر این روایت‌ها اتفاق بیفتد از دل این روایت‌ها آنقدر معنویت و معارف ثبت می‌شود که خدا می‌داند. الآن شما آثاری که در خاطرات شهدا و رزمندگان است مشاهده کنید. خیلی از ناگفته‌های جنگ و زیبایی‌های اخلاقی و معنویت موجود در آن، در همین خاطرات آشکار می‌شود و اگر اینها روایت نشود فراموش می‌شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم سوگواره امسال را بهتر از سال گذشته برگزار کنیم. سوگواره بخش‌های مختلفی دارد. ما امسال بخش هوش مصنوعی را هم اضافه کردیم. هوش مصنوعی می‌تواند در تولید رسانه‌ای به ما کمک کند. این فقط شعار نیست و دوستان ما کار با هوش مصنوعی در حوزه تولیدات رسانه‌ای را آغاز کردند و در بخش سوگواری روایت اربعین از این ظرفیت دانشجویی هم بهره خواهیم برد.

خلأ تولیدات فرهنگی و هنری در راهپیمایی اربعین

در ادامه نشست علیرضا زالی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این سوگواره برای استفاده از ابزار هنری برای به تصویر کشیدن و تجلی رموز مندرج در حادثه عظیم اربعین است. خود روایت اربعین به تنهایی کار ارزشمندی است. اگر به هنر زیبنده شود و از ظرفیت هنری بهره‌مند شود آثار ما ماندگار بیشتری خواهد داشت و ضریب نفوذ بیشتری دارد.

وی افزود: درباره ارتباط فرهنگ و هنر در رابطه با راهپیمایی اربعین کارهای خوبی انجام شده و برنامه‌های متنوعی برای استفاده از ظرفیت هنری این رویداد برگزار می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته موکب فرهنگ و هنر برگزار شد که کار خیلی خوبی بود و تاثیرات مثبتی به همراه داشت. ما در حوزه راهپیمایی اربعین با خلا استفاده از جذابیت فرهنگی و هنری مواجه بودیم و شاید یکی از دلایل شکل‌گیری سوگواره پر کردن همین خلا است. با وجود اینکه موضوع راهپیمایی اربعین بسیار مهم است و در آن تجمع بزرگ شیعیان شکل می‌گیرد، ما کمتر از ظرفیت فرهنگ و هنر در این راهپیمایی استفاده کردیم.

زالی ادامه داد: مراسم اربعین چند ویژگی دارد یکی اینکه بین المللی است. این راهپیمایی یک تجمع بزرگ انسانی _ بین المللی است و از همه رسته‌ها، کشورهای مختلف، سلایق متفاوت، ادیان و مسلک‌های مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند. ما بارها حضور مسیحیان را در این راهپیمایی دیدیم. حتی برخی گروه‌های غیر شیعه و غیر مسلمان در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. پس الآن اربعین یک رخداد بین المللی است و کسی در این مسئله تردید ندارد و به عنوان یک رویداد بین المللی در جهان به ثبت رسیده است. بنابراین باید این سوگواره در حوزه ثبت و جذب آثار نگاهمان بین المللی باشد. این باب مفتوح است و همه زائران از همه کشورها می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: نکته دوم که این سوگواری را متفاوت می‌کند این است که خیلی از مراسمات که توام با اربعین انجام می‌شود ماهیت فرهنگی دارد و وجه دانشجویی آن کم‌رنگ است ولی این سوگواره جنبه دانشجویی دارد. ذهن سیال کنجکاو و پویای دانشجویی آثار فرهنگی متنوعی تولید خواهد کرد و آثار دانشجویان از تنوع بالاتری برخوردار است. نکته سوم این است که ما در حوزه فرهنگ و هنر بتوانیم از ابزارهای هنری در راستای ترویج روایتی و گفتمان‌سازی تمدنی استفاده کنیم. ظرفیت راهپیمایی آنقدر مستغنی است که می‌توان از مولفه‌های فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز آن یاد کنیم. این سوگواره نیز در بین کارهایی که انجام می‌شود به دلیل این ویژگی‌هایش می‌تواند اثرگذار باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم امسال سوگواره از نظر کمیت و کیفیت بهبود داشته باشد و خلأ کارهای فرهنگی و هنری در زمینه راهپیمایی اربعین را جبران سازد و در پایان شاهد دریافت آثار درخور باشیم و در حوزه تئاتر، انیمیشین، هنرهای تجسمی و عکاسی نیز آثار شایسته‌ای تولید شود.

زمان‌بندی و نحوه ارسال آثار به جشنواره

در پایان مراسم حامد پاشایی، دبیر سوگواره روایت اربعین در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: دومین سوگواره روایت اربعین در چهار بخش روایی، شامل روایت تصویری، روایت صوتی، روایت مکتوب و روایت هنری برگزار می‌شود. این سوگواره مخصوص دانشجویان جهان اسلام شامل ایران و خارج از کشور است. ما به عنوان برگزار کننده این سوگواره دنبال روایت‌های جدید و نو از راهپمایی جهانی اربعین هستیم. ما معتقدیم هر کدام از زائران روایت منحصر به فرد خودش را دارد که برای همیشه در دلش باقی می‌ماند. اینکه این روایت‌ها را جمع کنیم و به گوش دیگران برسانیم هدف اصلی سوگواره را تشکیل می‌دهد.

وی در پایان افزود: دومین سوگواره روایت اربعین از امروز آغاز شد و پذیرش آثار تا ولادت پیامبر(ص) ادامه خواهد داشت.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ