سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ شرفى برتر از اسلام نیست ، و نه عزتى ارجمندتر از پرهیزگارى و نه پناهگاهى نکوتر از خویشتندارى ، و نه پایمردیى پیروزتر از توبت و نه گنجى پرمایه‏تر از قناعت . و هیچ مال درویشى را چنان نزداید که آدمى به روزى روزانه بسنده نماید ، و آن که به روزى روزانه اکتفا کرد آسایش خود را فراهم آورد و در راحت و تن آسانى جاى کرد ، و دوستى دنیا کلید دشوارى است و بارگى گرفتارى ، و آز و خودبینى و رشک موجب بى‏پروا افتادن است در گناهان ، و درویشى فراهم کننده همه زشتیهاست در انسان . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 102 فروردین 14 , ساعت 1:39 صبح

سیزده بدر و یا روز طبیعت در فرهنگ ایرانیان بهانه‌ای برای حضور در دامان طبیعت و ثبت لحظات شیرین و ماندگار در کنار خانواده هاست.

هر چند سیزده بدر سال 1402 با ایام مبارک "رمضان" ماه میهمانی خدا تقارن دارد ولی باز هم جمع کثیری از افراد برنامه‌ریزی می‌کنند تا ضمن پرداختن به فرایض دینی این روز را در طبیعت و در کنار خانواده‌های خود بگذرانند.

برای همین منظور مسئولان امنیتی و انتظامی در کنار مسئولان و متولیان حفاظت و صیانت از منابع طبیعی، محیط زیست و تفرجگاه‌ها تدابیر لازم را برای جلوگیری از هتک حرمت به باورهای دینی، حفظ حرمت روزه‌داران و ممانعت از آسیب رسیدن به جنگل‌ها، مراتع و سایر عرصه‌های محیط زیست در این روز اندیشیده‌اند.

چند تذکر برای بدر کردن 13 فروردین!

لزوم احساس مسئولیت در حفظ منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان امروز شنبه 12 فروردین 1402 در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه مردم در سیزده بدر همزمان با روز طبیعت در راستای حفاظت از جنگل‎‌ها و مراتع به عنوان همیاران منابع طبیعی کوشا باشند، اظهار کرد: همه باید به عنوان محافظان طبیعت برای حفاظت از این منابع با ارزش نقش تأثیرگذار داشته باشیم. ادامه مطلب...

دوشنبه 102 فروردین 14 , ساعت 1:36 صبح
وزیر خارجه عربستان به دمشق می‌رود/ ریاض از اسد برای نشست سران عربی دعوت می‌کند

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود.

به گزارش ایسنا، رویترز گزارش داد که وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت‌نامه‌ای را برای حضور در نشست سران که قرار است در 19 مه برگزار شود، تقدیم کند.

نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی ریاض در مه برگزار می‌شود.

حضور بشار اسد در این نشست سران می‌تواند رسماً به انزوای سوریه پایان دهد.

 


دوشنبه 102 فروردین 14 , ساعت 1:35 صبح

اللّ?هُمَّ زَیِّنِّى فِیهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنِى فِیهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْکَفافِ، وَاحْمِلْنِى فِیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالْإِنْصافِ، وَآمِنِّى فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخافُ، بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخائِفِینَ.

خدایا، مرا در این ماه به پوشش و پاک‌دامنی بیارای و لباس قناعت و اندازه نگه‌داشتن را در زندگی به من بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم کن و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری‌ات ای نگهدارنده هراسندگان.


یکشنبه 102 فروردین 13 , ساعت 5:9 عصر
راز پرهیز از لذت‌های حلال چیست؟

وقتی از دنیا مذمت می‌شود به این معناست که در این کار چنین اقتضایی وجود دارد و می‌توان مصادیقی از محبت دنیا پیدا کرد که بدترین و زشت‌ترین کار، و اساس همه گناهان باشند.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: تاریخ به عنوان یکی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن حائز اهمیت است، زیرا شناخت و دریافت گونه‌های مختلف هر فرهنگ و تمدنی بدون دسترسی به تاریخ انواع هنرها و دانش‌هایی که در تمدن ظهور کرده یا تکامل یافته ممکن نخواهد بود. اسلام هم که دینی کامل و غنی و دارای فرهنگ و تمدن عالی است توجّه بسیاری به تاریخ و تاریخ نگاری دارد. با یک نگاه کلی به آیات قرآن و کلام بزرگان دین می‌توان به اهمیت تاریخ پی برد. طوری که یک سوم آیات قرآن در مورد سرگذشت امت‌های گذشته است که خداوند به منظور عبرت گیری انسان‌ها این قصه‌ها را بیان فرموده است. منشأ اصلی و حقیقی تاریخ‌نگاری اسلامی و نیرومندترین عامل الهام بخش مورخان برای پژوهش و تدوین تاریخ، دین اسلام بود که از شعور نیرومند تاریخی برخوردار است.

اشارات قرآن به وقایع و حوادث تاریخی حاکی از نگرش تاریخی به حوادث گذشته و بیانگر غایت تاریخ از دیدگاه قرآن و حاوی درس‌های مهم تاریخ و تجارب تاریخی است. «به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است. سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق آنچه [از کتاب‌هایی‏] است که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است و برای مردمی که ایمان می‌آورند رهنمود و رحمتی است.»تاریخ از دیدگاه بزرگان دین و مورخان اسلامی بهترین راهنمای انسان برای آگاهی از احوال نیکان، محرّک کسب فضائل و طرد رذائل و مشوق زهد از طریق تجربه پذیری از دگرگونی‌های روزگار و حصول نیرویی برای تمییز درست از نادرست و تحلیل و نقد و پیش بینی حوادث از طریق مقایسه آنها است. آنچه پیش‌رو دارید گزیده‌ای از سخنان آیت‌الله مصباح‌یزدی است که پیرامون تحلیلی روان‌شناختی از تحولات صدر اسلام ایراد کرده‌اند:

در جلسات گذشته درباره آیات و روایاتی که نسبت به حب دنیا هشدار و آن را مورد نکوهش قرار می‌دهد، صحبت‌هایی کردیم. امشب قصد داریم یک جمع‌بندی از مضامین مطالب گذشته داشته باشیم. ادامه مطلب...

یکشنبه 102 فروردین 13 , ساعت 5:8 عصر

در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. بهترین خوبی‌ها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. خدایا کاری کن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا می‌شود کسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد می‌شود.»

بسم الله الرحمن الرحیم

«اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»

«خدایا دوست گردان نزد من در این ماه، احسان و نیکی را و ناخوش‌دار در پیش من در این روز، فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش(سوزان) را به کمک خودت، ای فریادرس فریادخواهان. »

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِحْسانَ» می‌گوید: خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. خدایا کاری کن که کار خوب انجام دهیم. یا به درهمی، یا به قدمی و یا به زبانی، آدم باید از انجام کارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاکاری نکند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند.

وی ادامه داد: بهترین خوبی‌ها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. بعضی‌ها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمی‌کنند و به اشخاص دیگر کمک می‌کنند. مرحوم آقای بروجردی احتیاط می‌کرد و می‌فرمود که اگر در شهرتان مستحق است، اشکال دارد کمک خود را به شهرهای دیگر بفرستید. برخی مراجع نیز معتقد بودند که فطریه را باید به مستحقان همان شهر پرداخت کرد. ادامه مطلب...

شنبه 102 فروردین 12 , ساعت 1:30 صبح
زندگی نامه حضرت خدیجه (س) + تاریخ وفات قمری، لقب، مقبره

حضرت خدیجه (س) نخستین بانوی مسلمان و همسر بزرگوار پیامبر اسلام (ص) است که ده سال پس از بعثت پیامبر (ص)در روز دهم رمضان از دنیا رفت.

به گزارش ایمنا، حضرت خدیجه (س) مشهور به خدیجه کبری (س)، 68 سال پیش از هجرت پیامبر (ص) در مکه مکرمه به دنیا آمد و نخستین زن پیامبر (ص)، مادر حضرت فاطمه (س) و اولین زنی بود که اسلام آورد. ایشان در طول زندگی خود کمک‌ها و فداکاری‌های بسیاری در راه اسلام و ترویج آن انجام داد.

زندگینامه حضرت خدیجه کبری (س)

حضرت خدیجه (س) 68 سال قبل از هجرت پیامبر در مکه چشم به جهان گشود. پدر ایشان خُوَیلد بن اسد از قبیله قریش و مادرش فاطمه دختر زائده است. وی یکی از زنان برجسته قریش بود که از دوران جوانی به تجارت پرداخت و به دلیل دور اندیشی و زکاوتی که داشت به او لقب بانوی عاقل یا بانوی بانوان قریش داده شده بود. ایشان یکی از ثروتمندترین افراد زمان خود بود که همواره به نیازمندان کمک می‌کرد. برخلاف مردم قبیله خود، او هرگز به بت‌ها اعتقاد نداشت و بت‌ها را نمی‌پرستید. ادامه مطلب...

شنبه 102 فروردین 12 , ساعت 1:28 صبح

دعای روز دهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان به درگاهت و مقرر کن در آن از کامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد و عجل فرجهم

 


جمعه 102 فروردین 11 , ساعت 2:28 صبح
 علامت کسی که خدا او را به حال خود واگذاشته چیست؟

مبغوض‌ترین بندگان نزد خدا کسانی هستند که خداوند آنان را رها می‌کند و به خودشان وا می ‏گذارد، در حالی که محبوب‌ترین بندگان مورد توجه و کمک خدا هستند.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی برای رفتار انطباقی و مثبت هستند که افراد را برای برخورد مؤثر با خواسته‌ها و چالش‌های زندگی روزمره قادر می‌سازد. مهارت‌های زندگی در لابه لای تعالیم الهی به ویژه در قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) بیان شده است.

نکات بسیاری از الگوی مهارت‌های زندگی در چارچوب بیانات امام علی (ع) درنهج البلاغه وجود دارد که شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارت‌های زندگی، شاخص‌های ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مدیریت خشم، ترس، راهبردهای کاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم، خلاقیت، انتقادپذیری، تصمیم گیری و حل مساله و مبارزه با نفس است که حضرت امیر (ع) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداخته‌اند.

بر همین اساس مرحوم حضرت آیت‌الله مصباح یزدی،در سلسله جلساتی با موضوع «بهترین‌ها و بدترین‌ها در نهج البلاغه» سخنرانی داشته و به تبیین این موضوع پرداخته اند، که گزیده‌ای از سخنان ایشان به شرح زیر است:

«وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی لَعَبْداً وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَی نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِیلِ، سَائِراً بِغَیْرِ دَلِیلٍ. إِنْ دُعِیَ إِلَی حَرْثِ الدُّنْیَا عَمِلَ، وَ إِنْ دُعِیَ إِلَی حَرْثِ الْآخِرَةِ کَسِلَ، کَأَنَّ مَا عَمِلَ لَهُ واجِبٌ عَلَیْهِ وَ کَأَنَّ مَا وَنَی فِیهِ سَاقِطٌ عَنْه» ادامه مطلب...

جمعه 102 فروردین 11 , ساعت 2:27 صبح

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ

 اى خدا مرا نصیبى از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادله روشن خود هدایت فرما

وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَى مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ‏

و پیشانى مرا بگیر و بسوى رضا و خشنودى که جامع (هر نعمت) است سوق ده به حق دوستى و محبتت اى آرزوى مشتاقان.

 

 

شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان| آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِکَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیَتِی إِلَی مَرْضَاتِکَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِین [1] اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْوَاسِعَةِ

 

ترحم بر زیر دستان سبب رحمت واسعه خدا

خدایا از رحمت واسعه خودت نصیب من کن؛ اگر می خواهیم رحمت واسعه الهی شامل حال ما شود باید بر زیر دستانمان رحم کنیم، قدیم معروف بود و می گفتند «اِرْحَم تُرْحَم» یعنی رحم کن تا مورد رحم قرار بگیری. [2] ادامه مطلب...

پنج شنبه 102 فروردین 10 , ساعت 1:53 صبح

حجت السلام و المسلمین پناهیان با بیان اینکه در عصر عاشورا عمر سعد در وسط خیمه‌های نیم‌سوخته ایستاده بود و می‌گفت خیمه را غارت نکنید گفت: بعضی‌ها وقتی جنایت‌های بزرگی انجام می‌دهند، برای آرام کردن وجدان خود، رفتارهای اخلاقی از خودشان نشان می‌دهند.

پناهیان: بعضی‌ها بعد از انجام جنایت‌های بزرگ، رفتارهای اخلاقی از خود نشان می‌دهند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سحرهای ماه مبارک رمضان با حضور در برنامه «ماه من» که به‌طور مستقیم از شبکه سه پخش می‌شود درباره تلقی‌های ناصواب از دین و آثار تحریف دین به گفتگو می‌پردازد. در ادامه گزیده‌ای از هفتمین جلسه این مبحث را می‌خوانید:

  اخلاق را در دلِ تقوا می‌بینیم؛ تقوا جامع اخلاق و همه خوبی‌ها است

جلسه قبل، درباره تقوا و اخلاق صحبت کردیم و این سؤال مطرح شد که اگر اخلاق را بدون تقوا مطرح کنیم، چه اشکالی پیش می‌آید و ممکن است چه سوءبرداشت‌ها و چه سوءاستفاده‌هایی بشود؟

اولاً باید تأکید کنیم که ما اخلاق را به‌طور کامل نفی نمی‌کنیم بلکه اخلاق را در دلِ تقوا می‌بینیم چون تقوا جامع اخلاق و همه خوبی‌ها هست، لذا می‌گوییم که ما باید بیشتر به تقوا بپردازیم همان‌طور قرآن به تقوا پرداخته است. الان تقوا در جامعه ما شناخته‌شده نیست، اگر تقوا مطابق با ادبیات قرآن و مطابق را ادبیات امیرالمؤمنین(ع) که این‌همه از تقوا سخن گفته‌اند، در جامعه ما شناخته شده باشد، آن‌وقت مشکلات ما بسیار کمتر از اینها خواهد شد. ادامه مطلب...

<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ